Autor: ABB Business Services sp. z o. o.
W związku z informacją dotyczącą aktualizacji Państwa poradników, pozwalam sobie zwrócić uwagę na rzecz oczywistą, ale być może również o takiej rzeczy warto wspomnieć trochę bardziej szczegółowo w poradniku.
Myślę, że warto nadmienić, że celem podniesienia poziomu wiedzy pracowników na temat danych osobowych, w tym zwłaszcza pracowników, którzy na co dzień zajmują się przetwarzaniem danych osobowych („właścicieli procesów”), korzystne jest wprowadzenie szkoleń dla pracowników. Co prawda w punkcie 11/6 jest wzmianka o szkoleniach, ale bardziej w kontekście podmiotów sektora publicznego. Tymczasem, z uwagi na dynamikę rozwoju wyzwań związanych z ochroną danych osobowych, jestem przekonany, że warto poświęcić szkoleniom krótki odrębny punkt. Przykładowo, szkolenia mogą być fakultatywne dla wszystkich pracowników, a obowiązkowe dla pracowników, którzy regularnie przetwarzają dane osobowe. W przypadku szkoleń obowiązkowych, powinny one być odnawiane co rok, dwa lata, aby pracownicy otrzymywali najbardziej aktualne wskazówki, rekomendacje dotyczące ochrony danych osobowych. Szkolenia powinny być również dopasowane do charakteru wykonywanej pracy, np. dla pracowników zajmujących się sprzedażą, czy marketingiem, mogą obejmować specyfikę wiadomości marketingowych, promocyjnych, a dla pracowników związanych z organizowaniem spotkań, konferencji, szkolenia powinny obejmować zagadnienia dotyczące publikacji wizerunku, czy przetwarzania danych dotyczących preferencji żywieniowych. To tylko pierwsze z brzegu przykłady, myślę, że warto poświęcić szkoleniom osobny punkt w poradniku.